EXPHIL-SVEKS - emnerapport 2006 høst

Faglærers vurdering av gjennomføring

Praktisk gjennomføring

Undervisningen ble gjennomført i tråd med studieplanen, og bestod av ni forelesninger i hver emnedel (alfa og beta). I tillegg skrev studentene obligatorisk øvingsoppgave i hver emnedel noen uker før eksamen. Disse fikk de skriftlige tilbakemeldinger på senest to uker før eksamen. Studentene melder i evaluering at de hadde utbytte av oppgavene.

Strykprosent og frafall

Av totalt 595 oppmeldte ved Exphil-SV meldte 96 seg opp til skoleeksamensvarianten. 54 (56%) av disse gjennomførte obligatorisk øvingsoppgave og ble regnet som reelle kandidater. 48 (89%) møtte til eksamen; 23 bestod = strykprosent 52%.

Karakterfordeling

Se lenket karakterstatistikk fra FS. Snittet totalt er C. Det gjelder også innad i hvert av de to delemnene.

Studieinformasjon og dokumentasjon

Studieplanen ble revidert våren 2006. Det ble delt ut skriv med skriftlig informasjon på orienteringsmøte før undervisningsstart. Informasjon ble kontinuerlig postet på Mi side og via UiB-epost. Studentene melder i evaluering at de er fornøyd med informasjonen.

Tilgang til relevant litteratur

Ingen meldinger om sviktgende tilgang til pensumlitteratur på Studia.

Faglærers vurdering av rammevilkårene

Lokaler og undervisningsutstyr

Konsertpaleet egner seg dårlig som forelesningslokale pga. belysning og manglende noteringsmuligheter. Også problemer med luft og temperatur. Dette bedrer seg forhåbentlig så snart det nye Studentsentret står klart til bruk.

Andre forhold



Faglærers kommentar til student-evalueringen(e)

Metode - gjennomføring

Det ble holdt elektronisk spørreundersøkelse ifm. avslutning av semestret. 21% deltok.

Oppsummering av innspill

Dobbelt så mange er misfornøyd som fornøyd med Exphil sett under ett. Pensum får god evaluering, forelesningene ikke like god. Alfa-delen får best tilbakemelding. Studentene forbereder seg lite til undervisning, og klager på manglende oppfølging (men er altså fornøyd med informasjon og tilbudet om obligatoriske øvingsoppgaver). 

Ev. underveistiltak

Forholdene i KP ble noe forbedret underveis.

Faglærers samlede vurdering,
inkl. forslag til forbedringstiltak

Kanskje gjøre det klarere i infomaterialet hva forskjellen mellom skoleeksamen og seminarmodellen er, og at man ikke kan regne med annet tilbud enn de nevnt ovenfor. Alfa-pensum er av foreløbig karakter. Man håber å ha nytt pensum på plass til H07. Beta blir antagelig revidert til H08.