MAT111 - emnerapport 2006 høst

Faglærers vurdering av gjennomføring

Praktisk gjennomføring

Matematisk institutt har et velprøvd og velsmurt apparat for å handtere begynnerkursene. Informasjon til nye studenter i forkant, forkurs, etablering av gruppeundervisning hyring av gruppeledere, etc, etc, blir handtert av studiekonsulent godt og effektivt. Jeg har tidligere undervist begynnerkurs ved informatikk, der de ikke har tilsvarende administrative rutiner for dette. Der blir foreleser ansvarlig for alt dette og hver ny foreleser må "oppfinne hjulet på nytt". Dårlig erfaringsoverføring gjør at begynnerfeil gjentaes år etter år.

Strykprosent og frafall

..er stor, men som forventet. Tallene har holdt seg noenlunde stabil
de seinere år. Det interessente spørsmålet er hvor mange som slutter/stryker fordi de ikke hadde gode nok forutsetninger, og hvem
som forsvinner fordi de ikke klarte å tilpasse seg helt nye undervisningsformer. Det første er det lite vi kan gjøre med. Det siste har vi et ansvar for. 

Karakterfordeling

Der var noe færre A'er en normalfordelingen skulle til si. Forøvrig
nokså normal fordelt. (Forøvrig skjønner jeg ikke hvorfor dere 
spør meg om dette. Dette er jo harde tall som er tilgjengelig i FS.)

Studieinformasjon og dokumentasjon

Studentportalen ble brukt til generell info & dok. Når en har vent seg
til det noe besynderlige grensesnittet fungerer S.portalen ok. 
(Det er litt komisk at der er en rekke store i øyenfallende "bokser"
på kursets hjemmeside som ikke har noen funksjon, mens den viktigste
boksen for dette kurset "fillager", har bare et lite flagg i headingen)

Individuelle spm. ble handtert i i pauser/etter forelesning og pr. epost. 

Tilgang til relevant litteratur

Læreboka holder.

Faglærers vurdering av rammevilkårene

Lokaler og undervisningsutstyr

OK!

Andre forhold



Faglærers kommentar til student-evalueringen(e)

Metode - gjennomføring

Spørreskjema er ok metode. Oppslutningen var litt for dårlig.

Oppsummering av innspill

Dette kurset har studenter fra mange forskjellige studieprogram og med svært ulik bakgrunn, interesser og forutsetninger. Det er derfor ikke
overraskende at svarene spriker svært. Når "gjennomsnitt" for 
vanskelighets grad for innhold, lærebok og forelesninger ligger midt
på treet, har vi truffet bra. Store standardavvik gjenspeiler bare
spennet i forutsetninger. 

Ev. underveistiltak



Faglærers samlede vurdering,
inkl. forslag til forbedringstiltak

H-2006 var første år med nytt pensum i dette kurset. Etter min vurdering har dagens pensum passende omfang og vanskelighetsgrad. Om ikke "verden omkring oss" endrer seg, bør kurset fortsette etter samme mal som i dag.