Kurset består av 18 dobbelttimer undervisning, samt 4-7 seminarsamlinger (avhengig om det er bachelorstudenter eller profesjonsstudenter) med oppgavegjennomgang og -diskusjon. I tillegg 1-2 obligatoriske oppgaveinnleveringer som blir kommentert og retter. Til slutt ett eksamensseminar på slutten av semesteret. I alle tilfeller (både ved seminarsamlinger og eksamensseminar) har studentene anledning til å levere inn oppgavene på forhånd og få disse kommentert og rettet. Studieopplegget er krevende for studentene, spesielt ved at det er mange seminarsamlinger med oppgaveinnlevering.
Antall oppmeldte studenter på kurset er 121. Av disse møtte 98 opp på eksamen, hvorav 4 med stryk. Frafallet bestraktes som normalt. Strykprosenten for 2006 er betydelig under gjennomsnittet for tidligere år hvor strykprosenten er over 10 prosent.
13 studenter fikk karakteren A. 25 fikk karakteren B. 32 fikk karakteren C. 15 fikk karakteren D. 9 fikk karakteren E. 4 fikk karakteren F. Gjennomsnittskarakteren er C. Ellers er karakterfordelingen tilnærmelsesvis normal. 34 prosent av studentene med ståkarakter fikk C.
Informasjon til studentene blir gitt på studentportalen. Dette gjelder pensum, forelesningsplan, undervisningssted og -tid. I tillegg blir det gitt en generelt kursbeskrivelse på studentportalen. I tillegg blir kurset presentert på informasjonsmøte i begynnelsen av semesteret. Betrakter studieinformasjonen som god.
Lærebøkene blir solgt på Studia. Lærebøkene er engelskspråklige og kan også bestilles på nettet. Det er god tilgang på relevante lærebøker, dog ikke på norsk. Kursansvarlig vurderer å bruke en noe med avansert lærebok i framtiden.
Undervisningen foregår i Stort Aud, i SV-bygget Meltzers Hus. Seminarsamlingene er i samme hus. Undervisningslokalet er svært godt egnet til denne typen kurs.
Rammevilkårene er gode.
Studentevalueringene gjennomføres ved at studentene fyller ut et skjema på siste forelening. Eventuelt får de også mulighet til å fylle ut et skjema midtveis.
De fleste studentene tar evalueringene seriøst og fyller ut skjemaene grundig. I mange tilfeller gir også studentene konkrete innspill på hva de synes er bra og hva de er mer kritiske til. Studentevalueringene gir kurset gode skussmål.
Kurset får god studentevaluering. Kursansvarlig vurderer å øke pensum og gå mer i dybden på noen av de vanskelige temaene i kurset.