BIO302 - emnerapport 2005 vår

Faglærers vurdering av gjennomføring

Praktisk gjennomføring

Den praktiske gjennomføringen gikk veldig greit. Kurset er intensivt og går over en uke, hver dag, med både forelesinger og stastistikklab kombinert. 22 studenter gjennomførte emnet.
Organiseringen er slik at forelesinger går tidlig på dagen, deretter er det øvinger. Studentene fikk utlever øvinger på kurset og satt selv å jobbet med disse resten av dagen. faglærer var tilsted for å kunn forklare å svar på spørsmål. Kurset ble avsluttet med hjemmeksamen.

Strykprosent og frafall

22 studenter var meldt opp til eksamen. Alle bestod

Karakterfordeling

Karakterskal var bestått/ikke bestått. Alle 22 studenter bestod.

Studieinformasjon og dokumentasjon



Tilgang til relevant litteratur



Faglærers vurdering av rammevilkårene

Lokaler og undervisningsutstyr

Hele emnet foregikk i datalabb i Realfagbyggets 1. etasje. Det var innstallert projektor siden sist emnet gikk, dette var meget nyttig!Ellers fungerte både lokaler og annet undervisningutsyr veldig bra gjennom hele kurset.

Andre forhold

Programvaren som ble brukt var innstallert men ikke i rett versjon. Dette mått selv de fagansvarlige gi beskjed om. Det ble imidlertid ordnet opp med før emnet starte opp.

Faglærers kommentar til student-evalueringen(e)

Metode - gjennomføring

Evalueringen ble gjennomført med papirskjema av faglærer ved slutten av den intensive uken. All (!) studentene leverte evalueringsskjema. 

Oppsummering av innspill

Innspill fra studentene:
Dette er det emnet som gav størst tilbakemeldingsprosent av emnene som ble evaluert. Emnet tas av masterstudenter og er et emne som skal gi nødvendig kunnskap om behandling av biologiske data. 
Studentene melder tilbake om at emnet er arbeidskrevende, men svært nyttig. Flere av studentene påpeker at emnet er svært bra. Foreleser (ene) får meget gode tilbakemeldinger, både på at vedkommende forbereder seg godt til forelesingene og holder gode presentasjoner. Ansvarlige for emnet har også klart å brukt studentportalen aktivt, og nytten av studentportalen får meget høy score fra studentene. Det blir påpekt at emnet kunne vært bedre samkjørt mot andre relevante emner som tas parallelt.
Vi ser ingen grunn til å sette i gang noen form for tiltak i et emne som fungerer så godt som på denne måten. Koordinering/samkjøring av undervisning er noe vi alltid prøver å få til på en optimal måte, men det lar seg også vanskelig gjøre å ta høyde for alle kombinasjonene som er mulig å ta for disse studentene.

Ev. underveistiltak



Faglærers samlede vurdering,
inkl. forslag til forbedringstiltak

Ok gjenomført emne, ingen tiltak settes i gang basert på tilbakemeldingene.
Emnet er et doktorgradskurs men tas også av masterstudenter. Selv om det ikke er oblgatorisk i noen av studiretningene ved bio, er det stor interesse for emnet.