MNF130 - emnerapport 2005 vår

Faglærers vurdering av gjennomføring

Praktisk gjennomføring

Kursopplegget ble basert på det same opplegget som informatikk hadde hatt før.
Kurset ble delt i 3 bolker, hvorav de første 2 ble avsluttet med 1 uke hjemmeeksam (ingen forelesning/gruppe). Hjemmeeksamene teller til 	sammen 20% av avsluttning karakter, hvorav slutteksamen teller 80%.

Pensum er ganske spredt, det gir lite tid til å gå mer i detaljer på emnene, spesielt når man har 2 uker som blir vekk på grunn av hjemmeeksamen plus evt. hellidager.

Strykprosent og frafall



Karakterfordeling



Studieinformasjon og dokumentasjon



Tilgang til relevant litteratur



Faglærers vurdering av rammevilkårene

Lokaler og undervisningsutstyr



Andre forhold



Faglærers kommentar til student-evalueringen(e)

Metode - gjennomføring



Oppsummering av innspill

På kursevaluering ble det påpeket av studentene 
- 1. Kurslederen hadde for dårlig norsk til å forklare kursstoffet på en tilfredstillende måte
- 2. Kurslederen var for matematisk/gikk for fort.
- 3. Hjemmeeksamene var for vanskelige.
- 4. Vanskelig å sjønne hva stoffet skal brukes til.

Kursansvarlig omtale om punktene 1.-4.

1. Når et kurs gis for første gang, det er alltid vanskelig å vite på hvilket nivå skal man legge kurset. Studentene klaget om foreleseren hadde for dårlig norsk til å forklare kursstoffet bra nok. Det kan godt være tilfellet, jeg har prøvdt så godt jeg kunne. Det er en ulempe for en utenlandsk foreleser å forelese et slik kurs som dekker mange forskjellige emner. Det er klart at når man foreleser for første gangen, man har ikke oversikt over hele pensum og man holder seg mest til boka. Da blir det få ekstra eksempler.
	   
2. Studentene klaget at kurslederen var alt for matematisk og gikk alt for fort i stoffet. Det kan skyldes delvis på grunn av språket, og delvis på grunn at pensum. Pensum er lagd så at man skifter emne hele tiden og det blir lite å bygge på og lite for å gå i dybde.

Det ble påpeket også at jeg tok for gitt en del matematikk kunskaper, som studentene ikke nødvendigvis hadde. Det går an å ta hensyn til det til neste gang.

3. Siden hjemmeeksamene skulle løses hjemme med hjelp av boka, synes jeg det var i orden å gi litt mer krevende oppgaver. I tillegg, studentene fikk ekstra tid til hjemmeeksamen 2. For å kompensere for vanskeligetsgraden, ble kravet for å ha bestått satt ned til fra 50 til 40 poeng (etter hjemmeeks. 2, for begge eksamene) og standpunkt karakter ble maksimum av de 2 hjemmeeks istedet for gjennomsnitt. Korrektur var også mer tilgivende.
Alle som hadde levert inn (bestått eller ikke) fikk lov å ta slutteksamen. 
En god del av oppgavene i hjemmeeksamene var tatt fra tidligere obligatoriske innlevering for  forrige MNF130 kurser. I like måte, slutteskamen var hovedsakelig basert på en tidligere MNF130 eksamen hvor ingen kandidat kom.

4. Man nevner underveis hva stoffet brukes til, men det kan være at studentene har ikke nok bakgrunn til å få gripe i det. Det går an å ta hensyn til det til neste gang.

Ev. underveistiltak



Faglærers samlede vurdering,
inkl. forslag til forbedringstiltak