BIO201 - emnerapport 2005 vår

Faglærers vurdering av gjennomføring

Praktisk gjennomføring

Forelesninger, dataøvelser og matematikkoppfriskning.

Petter Larsson (emneansvarlig):

Jeg holdt 12 forelesningstimer i populasjonsøkologi og hadde 16 timer datalab øvelser. Datalaben bestod av to øvelser som hver tok to timer. Siden det var ca 100 studenter på kurset ble studentene inndelt i fire lab-grupper. I tillegg til de 12 forelesningene ga jeg en dobbelt time med matematikk oppfriskning for de som syntes matematikk delen av populasjonsøkologien var problematisk.
   
Den praktiske gjennomføringen av både forelesninger og datalab var problemfri for mitt vedkommende. IT avdelingen hadde lagt inn det aktuelle dataprogrammet i de 20 maskinene på fakultetets datalab rom 1003 i realfagbygget.

Kurset hadde våren 2005 hadde gjort en del forandringer i forhold til 2004. Dette ble ikke endret i tilstrekkelig grad i studentprotalen, og studentene fikk dermed uklar informasjon om innhold, pensum og evalueringsformer. Vi må ha dette bedre organisert i 2006. Personlig har jeg hatt problemer med å få fjernet gamle og uaktuelle meldinger.

Strykprosent og frafall

Antall oppmeldte: 101
Antall møtt: 93
Antall bestått: 81
Strykprosent: 13

Karakterfordeling

Gjennomsnittskarakter: C

Studieinformasjon og dokumentasjon

Studentene har i all hovedsak blitt informert via Studentportalen.

Tilgang til relevant litteratur

Petter Larsson:

Delen som jeg underviser, populasjonsdynamikk, demografi og konkurranse, er delvis behandlet i BIO 110. Boken som ble brukt i 2004 (Molles:Ecology – concepts and applications) er svak på dette punkt og går ikke spesielt mye lenger enn pensumboken i BIO110. Av denne grunn foreslo jeg at den ble skiftet ut med en annen bok (Krebs: Ecology). Lærerne i samfunnsøkologi var uenige i dette og vi endte opp med å undervise fra begge bøkene. Dette var ikke noen heldig løsning ikke minst økonomisk for studentene. Neste år bør vi derfor på diskutere om vi kan komme frem til en felles bok.

Faglærers vurdering av rammevilkårene

Lokaler og undervisningsutstyr

Petter Larsson:

Lokalene og IT utstyret har virket upåklagelig for min undervisning. Det var imidlertid lite tilfredsstillende at forelesningene ble gitt i tre ulike lokaler. 

H.J.B. Birks:

2.	Major problems arose in the use of the auditoria (1, , A, and 2). These problems were so bad that I wrote to the Institute's teaching committee about it (copy attached). In summary, lights were not working properly (Auditorium 1, twice), room was locked with the key inside (Auditorium , once), wrongly allocated room (Auditorium 2, once), computer screen stolen (Auditorium 1, once), computer locked by previous user (Auditorium A, once), computer not configured for data-projector (Auditorium , once), and computer spends over 10 minutes to de-install and re-install managed software (Auditorium 1, once; Auditorium , once).
The giving of my seven Bio-201 lectures was seriously affected by there being problems EVERY time in the auditorium and/or the computers. Such practical problems take a huge amount of time and mental energy away from the more important task of trying to teach the students well. The situation in Spring 2005 was TERRIBLE. I hope things will be better in Spring 2006.

Andre forhold



Faglærers kommentar til student-evalueringen(e)

Metode - gjennomføring

Studentevalueringen ble gjennomført elektronisk.

Oppsummering av innspill

Også dette emnet oppleves som ganske arbeidskrevende. Både forelesninger og dataøvelser vurderes som nyttige, dataøvelsene i større grad enn forelesingene. Den praktiske tilretteleggingen av emnet vurderes til middels, men studentene er alt i alt svært godt fornøyd med emnet sette under ett. Det ble skrevet en del kommentarer til emne, men det er lite samstemthet i disse, og til en viss grad er de sprikende. På grunnlag av enkeltkommentarene er det defor ikke grunnlag for å sette i gang noen form for tiltak, men emnet trenger noen små justeringer.

Ev. underveistiltak



Faglærers samlede vurdering,
inkl. forslag til forbedringstiltak

Petter Larsson:

Selv om jeg syns vi gjennomførte kurset i 2005 på en rimelig god måte, er det flere muligheter til forbedringer.

1) Siden det har vært praktisk umulig å gjennomføre noe feltkurs innen rammen av dette kurset foreslår jeg at vi gjennomfører en laboratorieøvelse i populasjonsdynamikk. Denne vil basere seg på utviklingen av en dafniepopulasjon (vannlopper) i en videoovervåket beholder. Forslag med detaljer om dette er innsendt og en utprøving av øvelsen kan gjennomføres høsten 2005.

2)  Organiseringen av temaene i forelseningene bør ha en bedre logisk rekkefølge. I 2005 ble rekkefølgen stokket om p.g.a. reiser blant foreleserne.

3)  Kollokviene som ble arrangert på slutten av semesteret bør starte tidligere og kanskje gå parallelt med undervisningen.

4) Vi bør holde oss til en pensumbok.

5) I 2005 laget vi en liste med 112 potensielle eksamensspørsmål fra hele pensum. Dette var etter mitt syn en god måte å vise undervisningsmålene for kurset. Vi ba studentene kollokvere rundt spørsmålene og det ble gjort. Det som kunne forbedres var at studentene laget en skriftlig besvarelse på noen av spørsmålene før eksamen slik at de kunne få tilbakemelding om hvordan man ønsket svarene. Til dette ville det være bruk for ekstrahjelp til rettingen. 


H.J.B. Birks:

The parts of the Bio-201 that I taught seemed to be well received by the students. They asked questions and seemed genuinely interested. The course book I used (M.C. Molles Ecology – Concepts and Applications) is just the right level for the students at this stage in their education.

In summary

1. Have the teaching timetable organised and agreed well in advance so that the course is given in a logical order, and clashes with other activities are avoided.

2. Improve the maintenance of the auditoria and improve the IT support.

3. Retain M.C. Molles Ecology – Concepts and Applications as the course book for the parts of the course that I teach.