Emnerapport

Emnekode og evt. tittel: Ark 201 Teori og metode

Semester: høst 2015

Emneansvarlig: Randi Barndon

Andre lærere på emnet: Lars Forsberg, Simon Malmberg, Kjetil Loftsgarden, Heidi Lund Berg, Daniel Lowenborg, Sarah Wurz

Undervisningsopplegget: Undervisningen besto av forelesninger, emneansvarlig, Randi Barndon  hadde tre forelesninger med studentene, to ordinære forelesninger om fagets historie, de ulike teoretiske retningene og hovedtrekk ved arkeologiske metoder («Arkeologiens historie» og «Arkeologiens teorier og metoder» ) og samt en oppsummerende forelesning etter at alle de øvrige forelesingene var gitt av de andre lærerne. De øvrige foreleserne hadde to forelesninger hver bortsett fra Heidi Lund Berg som hadde en forelesning. Alle forelesningene var 2x45 minutter. Lars Forsberg: «Landskapsoppfatning i arkeologi» og «Kulturspredning», Daniel Löwenborg:  «GIS i arkeologi» og «Komplekse landskap», Sarah Wurz:  «Place, rock art and ethnography» og «Place, rock art and ethnography»,  Kjetil Loftsgarden: «Ritualer og symboler» og «Etnisitet», Simon Malmberg:  «Bruk av historiske kilder» og «Bruk av innskrifter» og Heidi Lund Berg: «Historisk arkeologi – forholdet mellom ting og tekst»

 

Kommentarer til evt. tilbakemeldinger fra studenter, evaluering eller eksamensresultater: Emnet ble ikke evaluert av studentene. Deltagelse på forelesingene var svært god.  Eksamen besto av en skriftlig hjemmeoppgave og muntlig. Muntlig på et teoretisk metodisk emne slik som ARK201 er lagt opp, viser seg å være krevende for 200 nivå studentene som har liten erfaring med muntlig eksamen mens hjemmeeksamen er en mer relevant eksamensform.

Tiltak du vil vurdere for å bedre undervisningen neste gang det undervises: Emnet bør innlemme en til to forelesninger om «Sosialt kjønn» og  - eller «Kjønnsstudier i arkeologi». I tillegg til de ordinære forelesningene bør det legges inn seminarer der studentene deltar mer aktivt i diskusjon omkring arkeologisk teori og metode. Pensum knyttet til emnet trenger for øvrig delvis oppdatering mht både teori og metode generelt,  men også med tanke på forskningsbasert undervisning og tema og forskningsfelt til staben på arkeologi.