GEO324 - emnerapport 2005 høst

Faglærers vurdering av gjennomføring

Praktisk gjennomføring

Emnet GEO324 ble gjennomført for første gang våren 2006. Seks av staben ved instituttet foreleste over aktuelle forskningstema i samfunns- og miljøgeografi med vekt på eksempelstudier hentet fra rurale områder. Det ble gitt i alt 10 forelesninger. Disse var forankret i et pensum på 660 sider, hvorav 500 sider var valgfrie. Vurdering/eksamensformen bestod av en semesteroppgave og muntlig eksamen. Det ble laget et oppgavesett til semesteroppgaven som bestod av 3 spørsmål. Studentene skulle svare på én av oppgavene. Oppgavene ble utlevert på Mi Side onsdag 19. april med innleveringsfrist
torsdag 4. mai. Semsteroppgaven skulle være på ca. 10 sider (Times New Roman, 12 font linjeavstand halvannen). 
Muntlig eksamen ble avviklet 22.05.06. Den muntlige eksamineringen tok utgangspunkt i semesteroppgavene, litteratur knyttet til den enkelte semesteroppgave og fellespensumet for kurset (til sammen 660 sider).

Strykprosent og frafall



Karakterfordeling



Studieinformasjon og dokumentasjon

Informasjon ble gitt gjennom Studentportalen

Tilgang til relevant litteratur

Kopimal av fellespensum 

Faglærers vurdering av rammevilkårene

Lokaler og undervisningsutstyr

Meget tilfredstillende undervisningslokaler, men to tilfeller av svikt på undervisningsutstyr i tilknytning til forelsningssituasjon.

Andre forhold



Faglærers kommentar til student-evalueringen(e)

Metode - gjennomføring



Oppsummering av innspill



Ev. underveistiltak



Faglærers samlede vurdering,
inkl. forslag til forbedringstiltak

P.g.a at emnet ble gitt for første var det et krevende kurs for stab. De seks emneansvarlige diskuterte seg frem til innholdet i emnet i forkant. Det gav innsikt i gode kollegaers forskningsinteresser. For eksempel skulle vi alle foreslå en tekst/artikkel til fellespensum som de emneansvarlige satt seg inn i. Meget lærerikt. 
Styringen av semesteroppgaven i form av utdelte oppgaver en fordel for den muntlige eksamineringen. Ulempen at det vil variere i hvilken grad oppgavetekstene har relevans for masteroppgaven til studentene som tar kurset.