KJEM319 - emnerapport 2010 vår

Faglærers vurdering av gjennomføring

Praktisk gjennomføring

Kurset er et rent laboratoriekurs, hvor studentene skal lære seg å bruke instrumenter/teknikker som vil være aktuelle å bruke i sammenheng med master-oppgaver i fysikalsk kjemi. Kurset gjennomføres ved at teoretisk bakgrunn for instrumentene, samt praktisk bruk av instrumentene gjennomgås i obligatoriske forelesninger (2 timer forelesning pr. teknikk, 4 ulike teknikker). Studentene får deretter ”hands-on” -undervisning i bruken av hvert enkelt instrument, før de gjennomfører eksperimenter på egen hånd (for hvert instrument tar øvelsene ca 2 dager). Etter at studentene har fullført opplæring på alle instrumentene utfører de en liten prosjektoppgave hvor minst to av instrumentene skal benyttes.
Kursets 10 studenter ble delt i grupper á 2 eller 3

Strykprosent og frafall

Det var 10 påmeldte studenter. Alle fullførte kurset med godkjente øvelser og innleveringer. 

Karakterfordeling

Alle deltakerne fikk bestått kurs (Kurset er uten eksamen, det kreves godkjente journaler til øvelser og oppmøte på obligatoriske forelesninger)

Studieinformasjon og dokumentasjon

Alt materiale (forelesninger, øvelsesbeskrivelser, instrumentmanualer (eller utdrag fra instrument-manualer), samt bakgrunnsmateriell) ble lagt ut på Mi Side. Programvare for instrumentene var også tilgjengelig for studentene slik at disse kunne installeres på studentenes egne maskiner om det skulle være ønskelig (gjelder programvare som det ikke kreves lisens for).
Mi Side ble også benyttet til å gi informasjon om tid og sted for de enkelte gruppenes aktiviteter.

Tilgang til relevant litteratur

Se punktet ovenfor. All nødvendig litteratur var tilgjengelig på Mi Side.

Faglærers vurdering av rammevilkårene

Lokaler og undervisningsutstyr

Et kurs som dette er avhengig av gode instrumenter som virker som de skal. De instrumentene kurset omfatter tilfredsstiller stort sett disse kravene, men det har vært enkelte problemer av softwareaktig karakter som har medført at øvelsene i enkelte tilfeller bare har kunnet utnytte deler av instrumentenes potensiale. Når slike problemer oppstår i løpet av kurset er det ofte lite man rekker å gjøre med det.
Tilknyttet til kurset er én person med ansvar for forelesninger, undervisning på laboratoriet samt klargjøring av øvelser.
Til hver øvelse brukes ett instrument (to av øvelsene benytter samme instrument men i ulike modus). Dermed begrenser dette hvor mange studenter som kan gjøre øvelser parallelt. 10 studenter (fordelt på 4 grupper) er litt i overkant i forhold til å få organisert øvelsene og prosjektoppgaver på en effektiv måte.

Andre forhold

Om kurset skal utvides (med flere og/eller lengre øvelser/instrumenter/teknikker) bør det være et større personale tilknyttet kurset, både med hensyn til undervisning på de enkelte instrumenter men også på det generelle vedlikeholdet av instrumentene underveis i semesteret. Øvelsesporteføljen bør kanskje gjennomgås i aktuell forskergruppe slik at øvelsene vil dekke behovet for de studentene om utgjør målgruppen (opprinnelig master-studenter i fysikalsk kjemi)

Faglærers kommentar til student-evalueringen(e)

Metode - gjennomføring



Oppsummering av innspill



Ev. underveistiltak



Faglærers samlede vurdering,
inkl. forslag til forbedringstiltak

Evalueringene (svarprosent 70) er i det store og hele positive. For noen har kurset vært litt for enkelt, og flere opplever at kurset er lite arbeidskrevende.
Stort sett er studentene fornøyde med forelesningene og øvelsene (men det nevnes at noen av instrumentene bare hadde begrenset nytte).
Noen ville også gjerne hatt eksamen eller karakter for kurset (ville øke motivasjonen)

Egne kommentarer: 
Det kunne godt blitt tatt inn flere instrumenter/teknikker i kurset. Arbeidsmengden ville dermed kunne justeres opp litt, noe som ikke ville være en uleEge En god del av studentene har eller skal ha oppgaver med tilknytning til aktiviteten på CIPR, relevante teknikker brukt der kunne med fordel fått plass i dette kurset.