KJEM230 - emnerapport 2010 vår

Faglærers vurdering av gjennomføring

Praktisk gjennomføring

Forelesningene gikk som planlagt, uten noe særlig å bemerke. 
Lab-delen av KJEM 230 er organisert med stasjoner, hvor studentene får veiledning fra Martin A. Hansen på IR, Atle Aaberg på NMR og Terje Lygre og Tanja Barth på kromatografi.  Dette formatet kan virke noe uorganisert og studentene har ingen fast base å jobbe ut fra, men det har fungert rimelig bra med det antallet studenter det ble lagt opp til.  Hvis antall studenter øker, blir det vanskelig å gjennomføre kurset på denne måten.  Studentene fikk ikke tilstrekkelig oppfølging på journalskrivingen, med for lite tilbakemelding, på grunn av at jeg hadde for lite tid og nedprioriterte journalrettingen.  
Det er to lærebøker i kurset, som begge ble skiftetut i år.  Ingen av dem er optimale, men de fungerer rimelig godt.   

Strykprosent og frafall

Alle de oppmeldte studentene gjennomførte og besto eksamen.  

Karakterfordeling

Snittkarakteren er så vidt oppe på B, men dette er ikke unaturlig for kurs med en betydelig labkomponent.  Studentene er også i hovedsak masterstudenter som har kurset i planen sin og skal bruke teknikkene i egne prosjekter, og det er venteliste til kurset.

Studieinformasjon og dokumentasjon

Jeg bruker ”Min side” til å legge ut timeplaner for øvelser, oppgaver, pensumlister etc, og dette ser ut til å fungere greit nok.

Tilgang til relevant litteratur

Det er grei tilgang til litteratur, selv om det ikke finnes en enkelt bok som dekker hele temaområdet i kurset.

Faglærers vurdering av rammevilkårene

Lokaler og undervisningsutstyr

En begrensende faktor på kurset er tilgang til instrumentering.  Særlig for GC-MS kunne den vært bedre, sånn at studentene selv kunne ha jobbet med data fra analysene.

Andre forhold



Faglærers kommentar til student-evalueringen(e)

Metode - gjennomføring



Oppsummering av innspill



Ev. underveistiltak



Faglærers samlede vurdering,
inkl. forslag til forbedringstiltak

Evalueringen er stort sett grei.  Forelesningene er tidlig på dagen, og noen møter ikke opp av den grunn.  Studentene får forelesningsnotatene etter forelesningene, og de fleste synes å  godta dette opplegget, selv om noen begrunner fravær fra forelseningen med at alt står i forelesningsnotatene uansett.