Studieleders anmerkning: Foreleser og emneansvarlig Jan Songstad vant i 2010 prisen for årets foreleser, kåret av Medisinerstudentenes faglige utvalg (MFU).
Strykprosent på ca 5 % er som normalt og vel akseptabelt, men så lenge ikke alle består, er ikke resultatet godt nok!
Bestått/ikke bestått fungerer tilfredsstillende. De fleste består med god margin, men cirka 10 % er i grenseland og blir gjenstand for en tildels krevende vurdering.
26 timer kateterforelesninger er i knappeste laget i et emne hvor studentene starter på bar bakke. Det er tidspress for å få studentene - som dessverre generelt har dårligere fremmedspråkkunnskaper fra videregående skole i dag enn tidligere - opp på et nivå hvor kunnskapene blir funksjonelle. "Hjemmelekse" fra time til time i form av oppgaver som gjennomgås på forelesningene, er derfor nødvendige. I tillegg gis eksamensrettete oppgaver som studentene løser i kollokvier på rom som står til disposisjon. Kollokviene er obligatoriske, men studentene får - så langt råd er - etablere gruppene og velge tidspunkt. Utarbeidelse av leseplan kan ikke vektlegges nok! Forelesningstemaene må òg være bekjentgjort på forhånd og studentene innprentes å møte forberedt til timene, dvs å sette seg inn i de relevante sidene i læreboka.
Bærebjelken i undervisningen er undertegnedes Nomenclatura, som òg er nett-tilgjengelig med ekstrastoff. Under utarbeidelse er tillegg om prinsipp for å danne latinspråklige medisinske uttrykk - som er den tyngste og mest teoretiske delen av lærestoffet - og fasit/løsningsforslag til flere tidligere gitte eksamensoppgaver. Foreliggende ferdig ekstrastoff deles ut på gjentagelsesforelesningen til dem som må opp til ny/utsatt eksamen.
I et så overfylt auditorium må høytaleranlegg og annen teknologi sjekkes ofte, også fordi det er mange brukere!
Så lenge studentene tar fag/emne på alvor og stiller forberedt til timene, hilses velkommen saklige innspill særlig angående didaktiske/pedagogiske problemstillinger herunder organisering av undervisningen innenfor rammen av stort auditorium.
Kateter-undervisningsformen setter nok begrensninger for personlig kontakt, med dette avbøtes noe ved at studentene oppfordres til individuelle samtaler før og etter forelesningene samt i pausene. De kan òg stille korte/presise spørsmål pr sms, meen ikke maile! Siden undervisningen ansees som obligatorisk, forventer jeg at studenten varsler om planlagt fravær og at de melder seg for meg for faglig kontroll når de er tilbake. Ved akutt fravær som sykdom står jeg også til disposisjon telefonisk. Det er en inspirerende og takknemlig oppgave å få lov til å forelese for en så dyktig og motivert gruppe bestående av medisiner-, tannlege, og ernæringsfysiologistudenter.