PED212 - emnerapport 2009 vår

Faglærers vurdering av gjennomføring

Praktisk gjennomføring

PED 212, bacheloroppgave i pedagogikk, har i all hovedsak vært organisert rundt ukentlige arbeidsseminarer der problemstilling, metode og skriveprosess har vært i fokus. Semesteret startet dog med 3 forelesninger om metode og teori. Seminarene har fungert godt, mens forelesningene med fordel kan bli enda klarere med hensyn til fremgangsmåter og perspektiv.

Strykprosent og frafall

16 var oppmeldt til eksamen, ingen stryk.

Karakterfordeling

Gjennomsnittskarakteren var B, fordelt på:
A:3
B:5
C:6
D:2

Studieinformasjon og dokumentasjon



Tilgang til relevant litteratur



Faglærers vurdering av rammevilkårene

Lokaler og undervisningsutstyr

Rommet vi brukte, BC 132, var trangt og ufunksjonelt for 4-timers seminarvirkesomhet. Dette bedret seg da vi i mars flyttet til BC 110.

Andre forhold



Faglærers kommentar til student-evalueringen(e)

Metode - gjennomføring

Evalueringen er gjennomført ved hjelp av REFLEKS

Oppsummering av innspill

Studentene er alt i alt svært fornøyd med gjennomføringen av PED 212. Noen ønsker seg en mer intensiv oppstart slik at de kommer raskere igang. Andre kommenterer at forelesningene er vanskelig å se nytten av i en startfase. Pensum bør revideres, og det er enighet om at boken i vitenskapsteori tar for stor plass i forhold til relevans.

Viktig å finne balansen mellom oppfølging og konkrete krav gjennom innlevering, og selvstendig arbeid. Noen studenter ønsker seg obligatorisk fremmøte på seminar for å sikre kvalitet og kontinuitet. Det er også et ønske om mer individuell veiledning (uavhengig av gruppesituasjonen). 

Ev. underveistiltak



Faglærers samlede vurdering,
inkl. forslag til forbedringstiltak

PED 212 har fungert godt våren 2009. Det som likevel kan nevnes som mulige forbedringstiltak er:
1) Forelesninger som er mer spesifikke for BA-oppgavene (form, prosess, metode, analyse)
2) Kombinere gruppeseminarene med individuell veiledning
3) Skape et bedre samsvar mellom det som pensum legger opp til som mulige prosjekt og det som studentene i praksis ender opp med å gjøre (for eksempel empiriske studier med datainnsamling vs reviewoppgaver)
4) Artikulere mer eksplisitt hva analyse/tolkning innebærer.