ARK250 - emnerapport 2009 vår

Faglærers vurdering av gjennomføring

Praktisk gjennomføring

Gjennomføringen av emnet har vært meget god og uten frafall. Til sammen 11 studenter var meldt opp på dette emnet høsten 2009, hvorav 8 avla eksamen.  Emnet er delt opp i seks grupper, gruppert i forhold til periode/område, med henholdsvis seks fagansvarlige som veiledere. Undervisningen er basert på individuell veiledning. Fordeling av studenter på lærere H 2009: Tor Arne Waraas (hjelpelærer): 4, Knut Andreas Bergsvik: 2, Ingvild Øye: 1, Erik Østby: 1

Emnet er basert på at studentene selv kan velge gruppe og i samråd med veileder tema for oppgaven. Dette er gjort fordi fordypningsemnet i stor grad henger sammen med orientering mot mastergrad for dem som har planer om å fortsette. Dette kan, som høsten 2009, føre til en viss skjevfordeling av veilederoppgaver, men dette har vist seg i stor grad å bli jevnet ut over tid.      

Strykprosent og frafall



Karakterfordeling



Studieinformasjon og dokumentasjon

Det gis en fellesinnføring i hvordan skrive fordypningsoppgave ved starten av semesteret (for de som tar ARK 201 og ARK 202) med bruk av konkrete eksempler. 

Tilgang til relevant litteratur

Tilgang til det obligatoriske pensum fungerer greit (det foreligger i kompendier), men det kan tidvis være et problem å få tilgang på selvvalgt pensum når populære temaer velges.

Faglærers vurdering av rammevilkårene

Lokaler og undervisningsutstyr

Ingen problemer for dette emnet

Andre forhold

Emnet anbefales tatt sammen med ARK 201, teori og metode, eventuelt ARK 202 eller ARK 211. I noen tilfelle er studenten opptatt av å gjennomføre dette kurset før en tar fatt på fordypningsmodulen og det kan bli for knapp tid til denne.  Opplegget fungerer godt dersom veileder og student blir enig om en arbeidsplan som strekker seg over større deler av semesteret og denne følges opp. 

Faglærers kommentar til student-evalueringen(e)

Metode - gjennomføring

Emnet er ikke evaluert dette semesteret, men studentene virker i stor grad fornøyd med denne arbeidsformen, som tjener som en forberedelse til det å skrive masteroppgave. Det har ikke kommet konkrete forslag/innspill om endringer.  

Oppsummering av innspill



Ev. underveistiltak

Ingen 

Faglærers samlede vurdering,
inkl. forslag til forbedringstiltak

Se over