Det praktiske opplegget har vært likt til tidligere år: en forelesning + gruppemøte i uken. 3 tellende innleveringsoppgaver, som tilsammen teller 50% av karakteren. Etter min mening har opplegget med innleveringsoppgaver fungert dårlig. Årsaken til det er at fakultetet sier at vi ikke kan gi tilbakemelding til studentene på innleveringsoppgaver som er tellende (i motsetning til obligatoriske oppgaver); disse skal i prinsippet legges i en skuff og sendes til sensor ved slutten av kurset. Dette har jo liten pedagogisk effekt. Det er der derfor min mening at opplegget bør endres til vanlige obligatoriske innleveringsoppgaver + skriftlig eksamen som bestemmer 100% av karakteren. Jeg brukte boka av Russell og Norvig, som ikke var den samme som i fjor(men jeg tror den har blitt brukt tidligere). En fordel med R&N er at den er svært grundig og komplett; det er med god grunn den mest brukte boka i kunstig intelligens-kurs over hele verden. Noen studenter finner den dog litt tung å svelge. Men jeg synes ikke det er for mye forlangt at våre studenter skal kunne lese den samme litteraturen studenter ved gode internasjonale institusjoner leser. Andre bøker kan selvsagt likevel vurderes. Det kommer også en ny utgave av R&N i år. Når det gjelder pensum, tok jeg kanskje med litt mye i år. Noen studenter klaget over at de synes matematikken som brukes noen steder er for vanskelig. Jeg er uenig; det er ikke noe særlig mer avansert enn ungdomsskole-matematikk. En lærdom er dog at man må ta seg god tid til disse delene av pensum, og bruke mange eksempler
Frafallet er ganske lite. Strykprosenten er normal.
Fordelingen: for stor overvekt i øverste del av skalaen. Jeg tror at en av årsakene er at opplegget med at innleveringene teller halvparten slår ut her, og det rundes av oppover: f.eks. blir B og C til B.
Ingen spesiell kommentar.
OK.
Ingen spesiell kommentar.
Ingen problemer. OK med to studentassistenter på dette faget.
Ingen evaluering.
Øvingsopplegg: bør endres fra tellende innleveringer til obligatoriske øvinger og 100% tellende eksamen. Bok/pensum: jeg er fornøyd med boka, men noen studenter finner den tung. Andre alternativer kan vurderes. Pensum bør snevres noe inn. Forelesninger: bruk mer tid p°a de delene av pensum der det er en del matematikk, bruk mange eksempler. Karakterfordeling: overvekt av gode karakterer kan endres hvis eksamen teller 100%, men vurder også vanskelighetsgrad på eksamen/strengere sensur.