Gjennomføringen av emnet har vært meget god og uten frafall. Til sammen 16 studenter startet opp på dette emnet høsten 2009, hvorav 16 avla eksamen. Emnet er delt opp i seks grupper, gruppert i forhold til periode/område, med henholdsvis seks fagansvarlige som veiledere. Undervisningen er basert på individuell veiledning. Fordeling av studenter på lærere H 2009: Chris Henshilwood: 4, Knut Andreas Bergsvik: 2, Ingvild Øye: 2, Erik Østby: 8 Emnet er basert på at studentene selv kan velge gruppe og i samråd med veileder tema for oppgaven. Dette er gjort fordi fordypningsemnet i stor grad henger sammen med orientering mot mastergrad for dem som har planer om å fortsette. Dette kan, som høsten 2009, føre til en viss skjevfordeling av veilederoppgaver, men dette har vist seg i stor grad å bli jevnet ut over tid. Det fungerer bra med 4 veiledningstimer. Studentene benytter seg stort sett av alle 4 timene. The course was partly held in Cape Town and there was no problem with the practical implementation of the course
Four students (in South Africa) started the programme and all of these wrote the exam.
1 student got an A aggregate and 3 students got a B aggregate
Det gis en fellesinnføring i hvordan skrive fordypningsoppgave ved starten av semesteret (for de som tar ARK 201 og ARK 202) med bruk av konkrete eksempler. The aim of the course is to allow the student to independently research a given archaeological topic where theory and method are integrated. Each student wrote an essay of 6000 words under individual supervision by the course tutor. The theme of the essay was chosen by the student from a list of topics provided by the tutor. The themes offered were concentrated on African archaeology and covered periods extending from the recent past to the Early Stone Age.
Tilgang til det obligatoriske pensum fungerer greit (det foreligger i kompendier), men det kan tidvis være et problem å få tilgang på selvvalgt pensum når populære temaer velges. Students had access to the library and offprints at the African Heritage Research Institute and at the Iziko SA Museum. Both are located in Cape Town, South Africa. Students also had setwork books to consult and additional readings were provided.
Ingen problemer i Norge The local situation in Cape Town worked well and each student had a place to work.
Emnet anbefales tatt sammen med ARK 201, teori og metode, eventuelt ARK 202 eller ARK 211. I noen tilfelle er studenten opptatt av å gjennomføre dette kurset før en tar fatt på fordypningsmodulen og det kan bli for knapp tid til denne. Opplegget fungerer godt dersom veileder og student blir enig om en arbeidsplan som strekker seg over større deler av semesteret og denne følges opp. All the conditions that were set up for the field school were met for the course
Emnet er ikke evaluert dette semesteret, men studentene virker i stor grad fornøyd med denne arbeidsformen, som tjener som en forberedelse til det å skrive masteroppgave. Det har ikke kommet konkrete forslag/innspill om endringer. The students did not do a formal assessment of ARK 250 (but see ARK 211 assessment done by the same students just prior to the ARK 250 course). At the assessment of the final exam the students were given the opportunity to comment on the ARK 250 course and all were satisfied with the conditions.
see above
no further comment
Det er gode erfaringer med dette kurset. The course was successful. There were no problems with the course and facilities provided for the course in Cape Town worked well.