MAPS-BARN - studieprogramrapport 2009 høst

Studieprogramleders vurderinger

Studieprogrammet; profil, struktur, forekomst av felles undervisning og emner spesielt utviklet for studieprogrammet, faglig- sosiale aktiviteter

Fra høsten 2009 er det ny revidert studieplan. Studiet har en relativt bred faglig profil og består av 15 ECTS emner i tillegg til masteroppgave som er økt til 60 ECTS fra høsten 2009. Sentrale undervisningsemner er MABARN 301: omsorgsutøvelse og barns utvikling som inkluderer risikovurderinger og beslutninger. MABARN307 Barnet som aktør som består av to hovedtema I:Barn som rettighetsbærer og II Samtaler med barn. I tillegg går MABARN 350 kontinuerlig.

Praktisk gjennomføring

Nytt kull med både heltid og deltid startet opp høsten 2009. Gjennomføring av kursene 301 og 307 var bra og ble godt evaluert. I tillegg er det oppfølging av tidligere kull som arbeider med masteroppgave

Søkertall per studieplass, gjennomføring, strykprosent og frafall



Karakterfordeling

Fire studenter leverte masteroppgave (MABARN 350) 1: A  2: B  1: C
301: snittkarakter B
307: snittkarakter: B

Ressurstilgang



Kommentar til studentevalueringene inkl. opplysninger om studentene opplever kullfølelse

Det kan virke som nytt kull med oppstart høsten 2009 opplever i større grad kullfølelse enn tidligere kull. Særlig gjelder dette heltidsstudentene. Bloggen på KARK brukes flittig til å diskutere faglige spørsmål og avtale kollekviegrupper. 

Studieinformasjon og dokumentasjon



Tilgang til relevant litteratur

En del litteratur blir opptrykt i kompendier. Kurs i informasjonskompetanse ved UB er økt opp og det stimuleres til at studentene i økende grad skal supplere med egen litteratur.

Studieprogramleders samlede vurderinger,
inkl. forslag til forbedringer

MABARN 301 og MABARN 307 fungerte svært bra og vil bli beholdt med noen mindre justeringer.
MABARN 350 har det vært en del forsinkelser og etterslep fra tidligere kull. Planlegging av masteroppgave og etablering av veilederkontakt blir igansatt tidligere. Forventninger om innsats og fullføring på nomert tid blir tydelig kommunisert.