JUS111 - emnerapport 2008 vår

Faglærers vurdering av gjennomføring

Praktisk gjennomføring

Den praktiske gjennomføringen gikk stort sett greit, men unntak for en misforståelse knyttet til forelesningen om praktiske oppgaver (denne er også planlagt tidligere i kurset til neste år).

Strykprosent og frafall

Strykprosent er på 2%, og ingen opplysninger om frafall. En så lav strykprosent reiser spørsmålet om listen legges for lavt. Under nivåkontrollen var det noen besvarelser som var vurdert til E, men som etter mitt skjønn hadde så åpenbare mangler at de ikke burde passere.  

Karakterfordeling

Ingen spesielle merknader, men kom inn en klage over at sensorveiledningen i for stor grad tok utgangspunkt i normalfordelingen over tid.

Studieinformasjon og dokumentasjon

Ingen spesielle merknader ut over at "gammel informasjon" lå på nett på grunn av en feil som senere ble rettet opp.

Tilgang til relevant litteratur

Ingen spesielle merknader.

Faglærers vurdering av rammevilkårene

Lokaler og undervisningsutstyr

Forelesningslokalet fungerer godt, men studentene opplevde tidvis problemer med lyden. Seminarrommene til storgruppeundervisning er i knappeste laget, men fungerer OK. Et gjennomgående problem er mangel på kritt/tusj til tavler og "whiteboard".

Andre forhold

Intet spesielt å bemerke.

Faglærers kommentar til student-evalueringen(e)

Metode - gjennomføring

Gjennomførte referansegruppesamlinger (én samling) hvor én representant fra hver arbeidsgruppe møtte. Godt oppmøte (2 grupper var urepresentert). 

Oppsummering av innspill

Flertallet ønsket at kommenteringsforelesningen skulle holdes tidligere i kurset, og dette er justert med sikte på neste år.
En del kritikk knyttet til konkrete arbeids- og storgruppeledere. Mht arbeidsgruppeledere vil vi neste år i ennå større grad sikre kvaliteten i form av å gi en del informasjon på kursansvarliges møter med disse.
Enkelte mente at arbeidsgruppeoppgavene hadde et noe magert faktum, særlig de første oppgavene. Utenfor referansegruppemøtet kom også arbeidsgruppelederne med en del innspill til oppgavene og tilhørende veiledninger.

Ev. underveistiltak



Faglærers samlede vurdering,
inkl. forslag til forbedringstiltak

Alt i alt et kurs som fungerer tilfredsstillende. Intet behov for gjennomgripende revisjon, men "små forbedringer på alle plan". Det største potensialet i forbedring ligger på oppgavesettene med veiledninger som vil bli revidert til neste år.