MOL201 - emnerapport 2008 vår

Faglærers vurdering av gjennomføring

Praktisk gjennomføring

Det ble gitt 14 doble forelesninger (28t). Reduserte antallet i forhold til tidligere år (20 forelesninger) bl.a. for å unngå en oppsamling av forelesninger mot slutten av semesteret. Dette motsvarer også omfanget av forelesninger i andre emner på samme nivå (f.eks. MOL203). Det ble gitt 6*2t*2grupper kollokvier (redusert fra 8 kollokvier tidligere år).  Nesten alle forelesingsfigurer/notater ble lagt ut på Studentportalen (Mi side) på forhånd. Disse var på engelsk bl.a. for å gi et tilbud også til utenlandske studenter, som ellers ikke ville fått noe særlig utbytte av forelesningene (på norsk). En uke før avsluttende eksamen ble det arrangert en spørretime (2t) der spørsmål fra studentene ble gjennomgått.

Strykprosent og frafall

Kandidat		Totalt		K/M
Oppmeldt		60		40/20
Møtt			49		35/14
Bestått			41		28/13
Stryk%		        16%		7/1

Studiepoengproduksjon: 410

Karakterfordeling

A: 5 (10%) B: 8 (16%) C: 14 (28%) D: 6 (12%) E: 8 (16%) 
Snitt: C

Studieinformasjon og dokumentasjon



Tilgang til relevant litteratur



Faglærers vurdering av rammevilkårene

Lokaler og undervisningsutstyr

Auditorium 2144 (Datablokken, HIB) fungerte bra (nettprosjektør og lysforhold).

Andre forhold

Ingen merknader.

Faglærers kommentar til student-evalueringen(e)

Metode - gjennomføring

Det ble mot slutten av semesteret lagt ut et elektronisk evalueringsskjema på Studentportalen som studentene kunne svare på. Evalueringen av de fleste emner ved vårt institutt gjennomføres på denne måten. Siden svarprosenten var lav (35%) er det imidlertid uvisst hvor representativ denne evalueringen er. 

Oppsummering av innspill

76% av dei spurte går på bachelor og 19% går på master. Av dei som svarte syns 86% at dei har gode nok forkunnskapar for å ta faget. 
Forelesingane vart vurdert som middels til svært nyttig av 48% av studentane som svarte. 52% av studentane deltok på kollokviene. Desse vart vurdert som dels unyttig (14%), middels (38%), nyttig (14%) og svært nyttig (14%). Dei som deltok på kollokviene kommenterte at det var manglande engasjement samt oppramsing av svar. 
Pensumet omtalast som enten passeleg eller litt for stort av dei som svarte. Dei tilgjengelege forelesningsnotatane vert vurdert som nyttig til svært nyttig av 47%. Arbeidsmengda er passeleg i følgje 62% av dei som svarte. 
Den heilheitlige vurderinga av emnet er middels (43%) og bra (48%). Alle studentane syntes at kurset stemte overeins med forventningane. 

Ev. underveistiltak



Faglærers samlede vurdering,
inkl. forslag til forbedringstiltak

Av tallene som fremkom av evalueringen kan det bl.a. påpekes at studentenes helhetlige vurdering av emnet var bra (47.6%) og middels (42.9%). Ellers bør det også nevnes at nesten 50% syntes omfanget av pensum var passelig, mens resten ønsket litt reduksjon. Dette er også i samsvar med at flertallet (62%) mente at arbeidsomfanget i forhold til studiepoengtallet var passelig. Disse tallene har trolig sammenheng med at pensum og antall forelesninger/kollokvier var blitt redusert i forhold til tidligere år. Vurderingene av forelesningene og forelesningsnotatene er noe motstridende. Mens et knapt mindretall (47.6%) syntes forelesningene var middels/nyttig/svært nyttig, var det et flertall av studentene (57.1%) som mente at forelesningsnotatene var nyttige/svært nyttige. Her bør det påpekes at forelesningsnotatene (all figur/tekst gjennomgått på forelesningene) var relativt detaljerte og faktisk utgjorde essensen i forelesningene. Dette kan tyde på at studentene møtte opp litt uforberedt til forelesningene og fikk mer utbytte av notatene etter hvert som de fikk tid til å fordype seg i stoffet. Vurderingen av kollokvienes nytteverdi er også noe sprikende og frammøtet var relativt dårlig. Dette har trolig sammenheng med store variasjoner i studentenes nivå og egeninnsats. Det viktigste er heller ikke et godt frammøte, men at studentene bruker tid på å arbeide med kollokvieoppgavene (også på egenhånd eller i mindre grupper). En mulig forbedring kan være å tilpasse oppgavene bedre til forelesningene og den nyere utgaven av læreboken.