MAT224 - emnerapport 2008 høst

Faglærers vurdering av gjennomføring

Praktisk gjennomføring



Strykprosent og frafall

Omlag ti studenter var oppmeldt på kurset, men det var bare 8 på
første forelesning. Etter to uker var det bare fem igjen, noe som
for det meste skyldes at studentene ikke helt hadde vært klar over
innholdet av de tilrådde forkunnskaper. De resterende fem studenter fulgte alle jevnt forelesningene og meldte seg til eksamen. I selve eksamensuken trakk tre kandidater seg av ulike årsaker fra eksamen så bare to møtte til eksamen. Sensor var Bjørn Ådlandsvik, som fikk urimelig mye venting fordi kandidatene ikke møtte. 

Karakterfordeling

De møtte kandidater fikk A og B. Jeg forventer at flere av kandidatene som trakk seg tar konteeksamen vår 2009.

Studieinformasjon og dokumentasjon

Pensum i MAT224 bestod av de første ni kapitler av læreboken og
halvdelen av det tiende. Det består av standard teori for et kurs i
kommutativ algebra som sikter på å gi forutsetninger for å lære
algebraisk geometri. Det siste kapittel elleve om dimensjonsteori
ble kuttet selv om det er viktig i algebraisk geometri.
Jeg forsøkte å minske pensum i forhold til tidligere ved å
kutte dimensjonsteori. Dette fant jeg passende. Stoffet er
framdeles omfattende og utfordrende for studentene.

Tilgang til relevant litteratur

Læreboken
"Introduction to Commutative Algebra" av M.F. Atiyah of I.G. MacDonald
er kompakt skrevet i klassisk stil av forelesningsnoter. Dette er en
stor fordel for de flinke studenter, men det gjør det kanskje også
vanskelig for andre studenter å lese boken. Jeg mener selv at boken er
den mest passende jeg har sett til dette kurs, men det bør overveies å
anbefale en litt mer pratsom bok supplement.

Faglærers vurdering av rammevilkårene

Lokaler og undervisningsutstyr



Andre forhold



Faglærers kommentar til student-evalueringen(e)

Metode - gjennomføring



Oppsummering av innspill



Ev. underveistiltak



Faglærers samlede vurdering,
inkl. forslag til forbedringstiltak

La meg slutte med å bemerke at bare en av kandidatene som oppmeldte
seg til eksamen er en norsk student. Resten er enten utvekslingsstudenter eller utenlandske doktorgradsstudenter. Det er veldig bra for oss med dette inntak av flinke utvekslingsstudenter, men det bekymrer meg at vi nesten ikke rekrutterer studenter ad vanlig vei.