Strykprosent på 4,1 og fremmøte 219 av 220 er som normalt og akseptabelt, men så lenge ikke alle består, er ikke resultatet godt nok!
Evaluering Bestått-Ikke Bestått fungerer tilfredsstillende. De fleste består med god margin, ca 10% havner i grenseland og er gjenstand for en tidkrevende vurdering.
Bærebjelken i undervisningen er undertegnedes Nomenclatura, som er nett-tilgjengelig m/ekstrastoff. Under utarbeidelse er tillegg særlig om prinsipp for å danne latinskspråklige medisinske uttrykk den tyngste og mest teoretiske delen av lærestoffet.
26 timer kateterforelesninger er i knappeste laget i et emne hvor studentene starter på bar bakke. Tidspress for å få studentene opp på et nivå hvor kunnskapene blir funksjonelle. "Hjemmelekse" fra time til time i form av oppgaver som gjennomgås på forelesningene, er nödvendig i innlæringen i tillegg til utarbeidelse av leseplan. Studentene organiserer seg i kollokviegrupper hvor tidligere gitte eksamensoppgaver löses.
Så lenge studentene tar fag/emne på alvor, er det viktig med innspill - særlig ang didaktiske/pedagogiske problemstillinger og organisering av undervisningen.
Det er en inspirerende og takknemlig oppgave å få forelese for en så dyktig og motivert studentgruppe! Selv om undervisningsformen setter begrensninger for personlig kontakt, avbötes dette noe ved at studentene oppfordres til individuelle samtaler før og etter forelesningene, samt i pausene. Siden jeg forventer at studentene varsler om planlagt fravær/sykdom, står jeg og til disposisjon telefonisk. I et overfylt auditorium må höyttaleranlegget sjekkes ofte!