MNF115 - emnerapport 2004 høst

Faglærers vurdering av gjennomføring

Praktisk gjennomføring

Kursert ble gjennomført ved kombinasjon av forelesninger (20 x 2 timer) og seminarer (5 x 2 timer). Forelsningene ble gitt av 9 forelesere, hver med spesialkompetanse innen sentrale fagfelt ved kurset. Seminarene var konsentrert om 5 hovedtema fra pensum og ble knyttet til gjennomgang av obligatoriske semesteroppgaver utarbeidet av 2-3 studenter. 

Strykprosent og frafall

Det var 63 oppmeldte og 51 møtte til eksamen. Av disse var antall stryk 3, tilsvarende 6 %.

Karakterfordeling

Karakterfordeling fra A til E var : 2, 11, 16, 17 og 2. 29 studenter fikk karakter C eller bedre. Snittkarakter ble C.

Studieinformasjon og dokumentasjon

Relevant informasjon er gjort tilgjengelig på nettet og alle endringer er meddelt i portalen. Samtlige semesteroppgaver er gjort tilgjengelig for studentene på kurset via portalen.

Tilgang til relevant litteratur

Kurset er konsentrert om en lærebok.

Faglærers vurdering av rammevilkårene

Lokaler og undervisningsutstyr

Forelesninger og seminarer ble holdt i Høyteknologisenteret og Realfagsbygget. Det er lite gunstig med forelesninger på flere steder. Lokalene er godt egnet til forelesninger, men mindre egnet til gjennomføring av seminarer.

Andre forhold

Det er ikke ressurser til oppfølging av alle målene i kvalitetsreformen eller til våre egne ønsker om hvorledes vi best kan støtte studentene i læresituasjonen. Det er ressurskrevende å koordinere kurs med mange forelesere og gi meningsfylte tilbakemeldingene til studentene. 

Faglærers kommentar til student-evalueringen(e)

Metode - gjennomføring

Kurset er blitt evaluert hvert år siden 2002 ved utdeling av spørreskjema for evaluering av faglig innhold, administrativ gjennomføring, faglærers presentasjoner og med mulighet for studentene til å gi tallverdi for evaluering og dessuten påpekte positive og negative faktorer ved kurset.

Oppsummering av innspill

Kurset har generelt fått gode evalueringer. Valg av stort antall forelesere er sett på som positivt og likeledes bruk av seminarer til å utdype stoffet. På den negative siden fremheves ønske om mer og bedre tilbakemeldinger på skriftlige arbeider.

Ev. underveistiltak

Kurset er under kontinuerlig endring i tråd med resultat av studentevalueringene.Dette gjelder både forelesninger og bruk av skriftlige arbeider for innlevering og karaktersetting.

Faglærers samlede vurdering,
inkl. forslag til forbedringstiltak

En samlerapport for oppsummering av alle evalueringer er under utarbeiding. Høsten 2005 vil kurset bli endret ved at antall skriftlige innlevinger økes fra 1 til 2. Disse arbeidene vil telle 40 % av endelig karakter, mens resterende 60% dekkes av avsluttende skriftlig 3 timers eksen (mot 5 timer før). Antall forelesninger reduseres (fra 25 til 15 dobbeltimer) og antall seminarer økes (fra 5 til 10).