MOL203 - emnerapport 2004 høst

Faglærers vurdering av gjennomføring

Praktisk gjennomføring

Undervisningen ble gitt i form av forelesninger og gruppeøvelser. I tillegg en mellomeksamen (multiple choice, ikke tellende) og spørretimer før eksamen.

Strykprosent og frafall

Omlag 44 studenter var påmeldt, 38 tok eksamen. 4 studenter fikk ikke bestått, omlag likt eller noe lavere enn tidligere år.

Karakterfordeling

A; 0 (0%), B; 7 (18%), C; 12 (32%), D; 6 (16%), E; 9 (24%), F; 4 (10%)
Karakterfordelingen er grei, men skuffende  at ingen oppnådde karakteren A.

Studieinformasjon og dokumentasjon

Alle forelesninger, oppgaver til gruppeøvelser og tidligere eksamener ble formidlet via Min side.

Tilgang til relevant litteratur

Læreboken var helt ny og tilgjengelig i tide fra Studia. Noe originallitteratur ble formidlet via Min side.

Faglærers vurdering av rammevilkårene

Lokaler og undervisningsutstyr

Auditoriet ved HIB er bra, men er ofte svært kaldt. Datasystemet fungerte vekslende - en forelesning måtte avlyses og en legges helt om fordi datasystemet ikke virket og ingen hjelp var tilgjengelig.

Andre forhold

Kollosjoner med annet emne gjorde det nødvendig å legge om deler av kurset og kutte ut flere planlagte seminarer av PhD studenter.

Faglærers kommentar til student-evalueringen(e)

Metode - gjennomføring

Evalueringen var i hovedsak positiv. Gruppeøvelsene kan bedres. Noen studenter ønsket Engelsk undervisningsspråk. Norske studenter vil ha norsk.

Oppsummering av innspill



Ev. underveistiltak

Annonsere tilbud om engelskspråklig gruppearbeid fra start av kurset. Seminarer der PhD studenter presenterer sine forskningsprosjekter ser ut til å virke motiverende.

Faglærers samlede vurdering,
inkl. forslag til forbedringstiltak

Kurset har en grei form, men preges i noen grad av lite aktive studenter - særlig på gruppeøvelser.  Øke motivasjon ved å tilby en serie seminarer i relevante tema gitt av PhD studenter.