INF112 - emnerapport 2007 vår

Faglærers vurdering av gjennomføring

Praktisk gjennomføring

Forelesninger: 2 x 2t. forelesninger i uken før prosjektarbeidet
startet og deretter i gjennomsnitt 1 x 2t. To gjesteforelesninger
om hhv. lover og rettigheter i systemutvikling, og personvern og
etikk.
Øvelser: 2 x 2t. øvelser med gjennomgang av utviklings- og
dokumentasjonsverktøy som ble brukt i kurset.
Prosjekt: En større prosjektoppgave med 2 innleveringer, utført i
grupper på 15-16 studenter. Felles karakter for alle på gruppen.
Karakter: 25% fra prosjekt. 75% fra individuell eksamen (3t) der
halvparten av spørsmålene var fra pensum (inkl. gjesteforelesninger)
og halvparten fra prosjektarbeidet.

Strykprosent og frafall

Se FS-rapport

Karakterfordeling

Se FS-rapport

Studieinformasjon og dokumentasjon

Informasjon og forelesningsnotater ble lagt ut i studentportalen
og på en egen kursside.

Tilgang til relevant litteratur

Lenker på kurssiden og i forelesningsnotatene.

Faglærers vurdering av rammevilkårene

Lokaler og undervisningsutstyr

INF112 bruker flere verktøy enn andre emner, selv om det er noe
overlapp med f.eks. INF101 (java, eclipse, subversion). Det tok lang
tid før alle nødvendige verktøy ble installert, og ulike versjoner av
f.eks. eclipse og ant var tilgjengelig på ulike UA-maskiner. Dette
vedvarte gjennom semesteret, og skapte ekstraarbeid og frustrasjon
for studenter, gruppeledere og foreleser.

Andre forhold

Det tok litt tid å få et rom som passet for gruppearbeid for grupper
med så mange deltagere, men det problemet ble løst raskt nok til at
at det ikke fikk innvirkning på prosjektarbeidet.

Faglærers kommentar til student-evalueringen(e)

Metode - gjennomføring



Oppsummering av innspill

Gruppestørrelsen kunne med fordel vært mindre, men kun 2 gruppeledere
var tilgjengelig for vårens kurs. Med mindre grupper blir det enklere
å holde oversikten over hvem som bidrar, og prosjektet kan telle mer
på endelig karakter, noe som sannsynligvis vil motivere studentene.
Mindre grupper betinger imidlertid mer gruppelederressurser.
Skifte av utviklingsmetodologi, f.eks. XP istedetfor UP, vil sannsynligvis ikke ha så mye å si. Studentene må uansett lære seg en ny metode før de kan gå i gang med prosjektet.

Ev. underveistiltak



Faglærers samlede vurdering,
inkl. forslag til forbedringstiltak