INF101 - emnerapport 2007 vår

Faglærers vurdering av gjennomføring

Praktisk gjennomføring

Fungerte greit.
Lagt vekt på en muntlig, dialogform med studentene.
60% av karakter fra 3 obligatoriske innleverte gruppearbeid (parvis, rokkert gjennom semesteret), 40% fra slutteksamen (3t).

Få studenter møter på forelesninger - mange som tar kurset omigjen?
Omtrent ingen som deltar på gruppeøvingene: her må tiltak settes inn.

Er tildels vanskelig å koordinere faglig fremdrift med fargekoder. Hadde hjulpet med planleggingen om kursfargekoder var merket og forklart i miside.

Strykprosent og frafall

Se FS-rapport

Karakterfordeling

Se FS-rapport

Studieinformasjon og dokumentasjon

Gruppeøvingstidspunktene dukker ikke opp i kalenderfunskjonen i miside. Gjør det vanskelig for meg som overordnet ansvarlig å holde rede på når, hvor og hva som foregår.

Tilgang til relevant litteratur



Faglærers vurdering av rammevilkårene

Lokaler og undervisningsutstyr

Misforhold mellom øvingsutstyr (linux) og auditorieutstyr (windows) gjorde det betydelig mer arbiedskrevende å tilrettelegge undervisningen. Jeg måtte hele tiden prøve ut kursinnholdet på begge system, og veldig ofte viste det seg å være betydningsfulle forskjeller mellom systemene, forskjeller IT-avdelingen ikke evnet å rydde opp i. Installasjon av linux-system i auditoriene ville i betydelig grad ha redusert dette omfattende ekstraarbeidet.

Andre forhold

Ommøbleringen av stort aud. hib midtveis i semesteret forbedret forelesningsforholdene. Det gjorde det mulig å bruke tavle og prosjektør side om side, en form studentene verdsatte.

Faglærers kommentar til student-evalueringen(e)

Metode - gjennomføring

Standardiserte spørreskjema gir i liten grad nyttig informasjon.
Vi laget i tillegg vårt eget skjema for å få nyttigere innspill fra studentene.

Oppsummering av innspill

Deltakende studenter var veldig fornøyd med undervisningen.
Studenter som ikke benyttet seg av undervisningstilbudet savnet mer skriftlig dokumentasjon ("forelesningsnotater").

Bruk av gruppearbeid på innleveringer som skal telle som del av eksamen er problematisert.

Ev. underveistiltak



Faglærers samlede vurdering,
inkl. forslag til forbedringstiltak

Studentene som benytter seg av undervisningstilbudet virker svært tilfreds med det.

For få studenter benytter seg av øvingstilbudet. Her må tiltak settes inn.

Innleveringsoppgaver må legges opp noe annerledes.

Forholdet mellom nær- (inf101) og fjernundervisning (inf101f) må avklares.