HIS102 - emnerapport 2007 vår

Faglærers vurdering av gjennomføring

Praktisk gjennomføring

Som tidligere fikk studentene ved orienteringsmøtet i begynnelsen av semesteret et hefte med all relevant informasjon i forhold til undervisning, pensum, frister osv på 100 og 200 nivå. Undervisningen ble gitt som oversiktsforelesninger i aud. 2, Dragefjellet. Til sammen ble det gitt 37 forelesninger fordelt på 10 forelesere, de aller fleste fast ansatte ved Historisk institutt.  Forelesningene er tematisk bygd opp noe som representerer en utfordring for studentene i og med at mye av pensum er kronologisk bygd opp. For lettere å tilegne seg en historisk tenkemåte og pensum benytter en seg av liste over anbefalt lesing til hver forelesning, og fordypningsspørsmål. På nettet gjøres også forelesningsnotater etc. tilgjengelig.  Også diskusjonen på Kark bidrar til å øke den historiske forståelsen.

Undervisningen ble i all hovedsak holdt i samsvar med forelesningsplanen. Også dette semesteret holdt forelesningene et høyt nivå.

På HIS102 inngår en obligatorisk øvingsoppgave tidlig i semesteret. Formålet med dette er å skille ut flest mulig studenter som ikke kan regnes som reelle studenter. Ordningen har til nå ikke fungert etter hensikten. Ordningen krever en del arbeid først og fremst administrativt, og det er begrenset hva studentene lærer av å skrive oppgava. Et annet opplegg er derfor ønskelig.

Strykprosent og frafall

se fs rapport vedlagt

Karakterfordeling

se fs rapport vedlagt

Studieinformasjon og dokumentasjon

Informasjonsheftet er samlet i et hefte på 100- og 200- nivå. Det er oversiktelig og gir den informasjonen som studentene trenger for å orientere seg i faget. Også fagansvarlig får en del spørsmål i løpet av semesteret.

Tilgang til relevant litteratur

Pensumlitteraturen finnes som bøker og kompendier og var tilgjengelig på Studia ved semesterets begynnelse. Arbeidet med å forbedre pensum pågår kontinuerlig, men innenfor de rammene som finnes, finnes det lite spillerom. Sammenhengen mellom norsk og europeisk historie kunne ha vært tydeligere.

Faglærers vurdering av rammevilkårene

Lokaler og undervisningsutstyr

Undervisningen ble holdt på aud. 2 Dragefjellet. Det tekniske utstyret fungerte meget godt. De fleste bruker nå power-point i undervisningen.

Andre forhold



Faglærers kommentar til student-evalueringen(e)

Metode - gjennomføring



Oppsummering av innspill



Ev. underveistiltak



Faglærers samlede vurdering,
inkl. forslag til forbedringstiltak

På et oversiktsemne som HIS102 vil det etter min mening alltid være et sprik mellom antallet oppmeldte studenter i begynnelsen av semesteret, tallet på studenter som får godkjent øvingsoppgava, og tallet på frammøtte studenter under eksamen. Den såkalte frafallsgruppa (forskjellen mellom oppmeldte og frammøtte studenter) har lenge vært stor. Sannsynligvis er det flere og sammensatte forklaringer på hvorfor det er slik. Men slik studiesituasjonen er for mange studenter mener jeg at det ikke kan være det fremste målet for instituttet å arbeide for at alle som registrerer seg i begynnelsen av semesteret møter opp til eksamen. I stedet bør instituttet som før rette oppmerksomheten mot de studentene som møter opp på forelesninger, som deltar på Kark og som går opp til eksamen. I tillegg til å forbedre undervisningen og sammenhengen i forelesningene og pensum, forbedre pensum, lage fordypningsspørsmål og eksamensoppgaver hvor studentene kan få demonstrere sine analytiske evner og sin historiske forståelse, bør en vurdere å sette i gang kollokviegrupper, studentdrevne eller helst med fagperson til stede, hvor en kan drøfte spørsmål fra undervisningen og den dagsaktuelle debatten. Dette kan supplere den debatten som pågår på Kark og virke både faglig stimulerende og miljøskapende. Studentevalueringen viser at det ennå skorter en god del på miljøet ved instituttet, og det bør være en prioritert oppgave å forsøke å skape et bedre student- og læringsmiljø blant studenten på HIS102

Eksamensresultatene var denne gang dårligere enn før i og med at det var så mange av de frammøtte som strøk. Dette er et problem som instituttet bør ta alvorlig. Noen enkel forklaring på den høye strykprosenten finnes trolig ikke, men mye tyder på at mange var uforberedt på de fire småspørsmålene som gis hvorav tre skal besvares. Dette er litt overraskende i og med at alle berørte sentrale områder i pensum, og de fleste var omtalt i fordypningsspørsmålene som var lagt ut. Det tyder på at mange studenter ikke har brukt de hjelpemidlene som alt finnes.

Det gledelige er at mange skrev svært gode besvarelser, både på de korte og den lange. Spesielt noen av de lange besvarelsene viser at studentene alt har imponerende historiske kunnskaper og analytisk evne.