SOS201 - emnerapport 2007 høst

Faglærers vurdering av gjennomføring

Praktisk gjennomføring

Undervisningen og seminaropplegget på SOS201 ble gjennomført etter planen. Det ble holdt et møte mellom emneansvarlig, forelesere, undervisningsassistent og koordinator før forelesningene kom i gang hvor opplegget ble drøftet. 

Strykprosent og frafall

23 av 26 oppmeldte har tatt eksamen, og ingen av dem som gikk opp til eksamen strøk. 

Karakterfordeling

Snittet på emnet ligger på C, og fordelingen er nokså normalfordelt. Deltakelsen på forelesningene og seminargruppene samt innsatsen i forhold til lesing av pensum (se evalueringen nedenfor) tyder på at det er rom for å heve karakternivået. 
Eksamensbesvarelsene tyder på at det faglige nivået er blitt bedre enn tidligere, noe som er nærliggende å se i sammenheng med at den obligatoriske oppgaven hvor de skal velge to tekster fra Kivisto istedenfor å skrive om en monografi har medført at de har fått en oppgave som er mer lik den som de har fått til eksamen. I tillegg har de nok også fått en dypere innsikt i flere deler av pensum

Studieinformasjon og dokumentasjon

Den skriftlige informasjonen til studentene har blitt gitt gjennom studentportalen. All nødvendig informasjon om emnet (frister, program, orientering om skriving av oppgaver, temaforslag og overhead brukt på forelesningene) har blitt lagt ut der. For dokumentasjon, se Studentportalen.

Tilgang til relevant litteratur



Faglærers vurdering av rammevilkårene

Lokaler og undervisningsutstyr



Andre forhold



Faglærers kommentar til student-evalueringen(e)

Metode - gjennomføring

Det ble gjennomført en evaluering via nettet/studentportalen som 18 studenter deltok i. 

Oppsummering av innspill

Gjennomgående er studentene rimelig godt fornøyde med emnet, forelesningene, seminargruppene og de obligatoriske oppgavene. Mht pensum er det tydelig at Kivisto ikke blir så mye lest som vi hadde håpt, men her hører det hjemme at de likevel tydeligvis har jobbet godt med deler av boken i sammenheng med den obligatoriske oppgaven. En tilbakemelding fra studentene er at de ønsker mer pensum på norsk. Vi har ut fra dette satt i gang et arbeid med å finne tak i aktuell pensum på norsk, og planen er å erstatte Kivisto med et kompendium. Undervisningsassistenten har ellers gjort et stort arbeid i etterkant av semesteret med å endre på spørsmålene som studentene jobber med i seminargruppene på bakgrunn av de erfaringene som ble gjort med oppgavene i løpet av semesteret.

Ev. underveistiltak



Faglærers samlede vurdering,
inkl. forslag til forbedringstiltak