KJEM230 - emnerapport 2006 vår

Faglærers vurdering av gjennomføring

Praktisk gjennomføring

Kurset omfatter flere tema innen spektroskopi og kromatografi og er undervist av Ø.B. (spektroskopi) og M.J. (kromatografi). Totalt ble 34 undervisningstimer benyttet til forelesning, labgjennomgang og repetisjonsgjennomgang. Repetisjonsforelesningene var basert på studentenes innspill og ønsker. I tillegg ble 25 undervisningstimer benyttet til generell oppgaveløsning og løsning av tidligere års eksamensoppgaver. Oppstart av forelesninger var i uke 3 og kurset ble avsluttet i uke 18. Totalt inneholder kurset 7 øvelser, som ble gjennomført i ukene 5-6 og 9-14. Øvelsene innbefatter opplæring i GC, GC-MS, HPLC, NMR og IR.

Strykprosent og frafall

Alle 17 som møtte til første forelesning, gjennomførte kurset og tok eksamen. Det var ingen stryk til eksamen. 

Karakterfordeling

Karakterfordelingen var som følger 2 x A (12%) 6 x B (35%), 5 x C (29%), 2 x D (12%) og 2 x E (12%). Kurset har tradisjonelt motiverte studenter og gode besvarelser. Snittet for alle studentene er C. Totalt tok 13 kvinner og 4 menn kurset. Snittet for menn er høyere enn for kvinner da ingen menn fikk dårligere karakter enn C, imidlertid utgjorde kvinner 100% av karakteren A og 50% av karakteren B.

Studieinformasjon og dokumentasjon

Laboratoriehefte og forelesningsnotater ble skrevet ut av undervisningsansvarlige og delt ut på forelesningene. Beskjeder og oppgaver ble gitt på forelesning og også distribuert gjennom e-post eller lagt ut på Mi Side. Dette opplegget har vist seg å fungere fint.

Tilgang til relevant litteratur

Pensumbøkene ble solgt gjennom Studia. Begge bøkene har vært benyttet i kurset tidligere og dekker undervisningsplanen godt. I tillegg får studentene utdelt alt av forelesningsnotater samt løsningsforslag til nyere eksamensoppgaver.

Faglærers vurdering av rammevilkårene

Lokaler og undervisningsutstyr

Rom 3069 ved Kjemisk Institutt er benyttet. Rommet er av passende størrelse og har gode muligheter for bruk av overhead eller prosjektør. Det er imidlertid liten tavleplass til overs hvis man benytter overhead eller prosjektør. Dette vanskeliggjør bruken av tavle som ett supplement i undervisningen. Skilleveggen mellom 3069 og 3065 er ikke alltid riktig montert slik at det blir en liten åpning oppe under taket. Dette medfører at man kan bli plaget med bråk fra naborommet.

Andre forhold

5 av 17 studenter snakket ikke norsk. All undervisningsmateriell har dette semesteret for første gang også blitt utdelt på engelsk. Undervisning i kromatografi ble dette semesteret for første gang avholdt på engelsk siden læreboken var på norsk. Oppgaveløsning og labgjennomgang ble normalt avholdt på engelsk.

Faglærers kommentar til student-evalueringen(e)

Metode - gjennomføring

Nettbasert evaluering etter kursslutt. 12 av 17 (71%) har svart. Det var 5 studenter som ikke snakket norsk og det kan være med å forklare at ikke flere har svart. I de tilfeller der studentene skal vurdere kvaliteten av emnet er det benyttet en skala fra 1 (svært dårlig) til 6 (svært god).

Oppsummering av innspill

Studentene virker godt fornøyd med kurset. Den generelle oppfattningen av kurset er i snitt 5,33  og studentvurderingene er godt samlet. Når det gjelder arbeidsmengden rapporterer 75% (9 studenter) at kurset tilsvarer 10 stp. Alt dette tyder på at kurset fungerer godt slik som det nå er blitt undervist.

De fleste studentene som har svart, 9 studenter, planlegger en mastergrad innen kjemi, i tillegg planlegger 1 student en mastergrad innen farmasi. De fleste studentene har også vært godt motiverte gjennom hele forelesningsserien.

75%, 9 studenter, melder at de har fulgt mer enn 75% av forelesningene. 2 studenter skylder på kollisjon med andre kurs (Lat101 og Kjem250). Det har vært et godt oppmøte på forelesningene, men med noen gjengangere som sjelden eller aldri viste seg. Det har vært enkelte hendelser der studenter ikke har kunnet/villet komme på forelesning fordi de har prioritert å fullføre laboratorieøvelser i Kjem250.

Studentene er samlet i sine vurderinger og melder at de er godt fornøyd med undervisningen i Kjem230. Klarhet hos forelesere (snitt 5,3), engasjement hos foreleser (snitt 4,9) og utbytte av forelesning (snitt 5,0) vitner om dette. 91,7% av studentene er også meget godt fornøyd med hjelpen de har fått underveis i kurset og kontakten med undervisningspersonalet har vært god (snitt 5,4).

Snitt for lærebøkene er 4,3. Studentene er stort sett fornøyd med lærebøkene. Bøkene har vært benyttet i kurset også tidligere år og dekker undervisningsplanen på en god måte.


Studentene rapporterer å ha brukt i snitt 2 timer til selvstudium per forelsningstime (45 min). 
75% av studentene mener at øvelsene ble godt forklart av labheftet, mens 50% mener øvelsene ble godt forklart av foreleser. Siden studentene har labansvarlige med seg under øvelsene ble kun 3 av totalt 7 øvelser spesifikt gjennomgått på forelesning. For de resterende 4 øvelsene ble den nødvendige informasjonen flettet inn i undervisningen. Under retting av labjournaler merket undervisningsansvarlige at kvaliteten på flere av journalene falt litt for de fire siste øvelsene som ikke ble forklart som et 1-2-3 opplegg. Studentene rapporterer at de har benyttet 1- 1 ½ time i snitt til å forberede seg til øvelsene, men 1/3 av studentene oppgir at de benytter ikke mer enn maks 30 min. I snitt rapporteres det at man har benyttet 4- 4 ½ time til føring av journaler for hver enkelt øvelse, men her er studentene spredt ifra 2 ½ til opptil 10 timer per journal. Det viser seg derfor at det er stor forskjell mellom det antall arbeidstimer som legges ned før og etter øvelsene av studentene. De studentene som har jobbet mest med øvelsene i for- og etterkant vil gjerne ha fått mer utbytte av selve øvelsene. I snitt rapporterer studentene at de har tilbrakt 3- 3 ½ time på laboratoret for gjennomføring av hver øvelse. Dette er godt innenfor de rammene som er lagt opp, og det har ikke vært store vansker med gjennomføringen av labkurset i år. Dette forutsetter god planlegging da labansvarlige også er innvolvert i labgjennomføring i Kjem250 og Kjem251 i samme semester. Labansvarlige T.L M.H og A.Aa har imidlertid gjort en meget god jobb for å få gjennomført labkurset. 17 studenter er opp mot maksimalt antall med den bemanning og instrumenttilgang som kurset har og for noen av øvelsene måtte man jobbe sammen 3 studenter i hver gruppe, istedenfor 2 studenter. Erfaringsmessig er det siste å foretrekke og med 3 studenter i hver gruppe viser det seg at en av studentene gjerne blir passivisert og inntar en observatørrolle. Læringsutbyttet for laboratoriekurset er imidlertid god med et snitt på 4,9. 

Kontakt med medstudenter er i snitt 4,3, altså noe lavere enn snittet for kontakt med undervisningsansvarlige (5,4). Større labgrupper, som nevnt i forrige avsnitt, kan medføre at ikke alle studentene får like god kontakt med hverandre. I tillegg var studentgruppen sammensatt av studenter på ulike nivå, fra bachelorstudenter til studenter snart ferdig med mastergraden. Det var også 5 studenter som tok kurset  og som ikke snakket norsk. Siden gruppen hadde en såpass ulik bakgrunn kan dette forklare at kontakten med medstudenter var dårligere. 

Generelt er studentene godt samlet når det gjelder besvarelsene for evalueringen av kurset. 

Det var heller ikke problemer med å få gitt beskjeder da studentene var innom Mi Side eller leste e-post minst et par ganger i uken.

Ev. underveistiltak

Lærebøkene vil bli vurdert før planlegging av neste undervisningsperiode.

I løpet av året vil forhåpentligvis instrumentparken på Kjemisk institutt også ha et LC-MS instrument. Det er derfor ønske om på sikt å benytte dette instrumenet i laboratorieøvelsene.

Faglærers samlede vurdering,
inkl. forslag til forbedringstiltak

Kjem230 (10 studiepoeng) er utviklet fra tidligere K234 (5 vektall). 75% mener nå at kurset tilsvarer 10 studiepoeng, den tilsvarende prosentandelen i 2004 var 27%. Studentene er også godt fornøyd med undervisning og læringsutbytte så alt tyder nå på at kurset fungerer godt slik som det er blitt undervist våren 2006.