PED112 - emnerapport 2006 vår

Faglærers vurdering av gjennomføring

Praktisk gjennomføring

Kurset kombinerer forelesninger, lærerstyrte seminar, litteraturstudium og nettbasert gruppeveiledning. Datastøttet samarbeidslæring blir spesielt vektlagt. 

Strykprosent og frafall

En stryk. Noe frafall.

Karakterfordeling

Forholdsvis høyt karakternivå (B er gjennomsnitt). Hele karakterskalaen er tatt i bruk. Ekstern sensor har lest alle mappene.

Studieinformasjon og dokumentasjon

Bruk av Studentportalen, egen utarbeidet elektronisk læringsplattform og weblogg.

Tilgang til relevant litteratur

God tilgang til relevant litteratur.

Faglærers vurdering av rammevilkårene

Lokaler og undervisningsutstyr

Skifte av undervisningslokale underveis siden tildelt undervisningslokale var dårlig egnet. 

Andre forhold

Noen planlagte nettbaserte gruppeveiledninger ble omgjort til fysiske, siden det sosiale møtet viste seg å styrke studentenes motivasjon.

Faglærers kommentar til student-evalueringen(e)

Metode - gjennomføring

Formativ studentevaluering ved hjelp av Reflex ved studiestart og midtveis i semesteret. Muntlig summativ evaluering ved avslutning av kurset.

Oppsummering av innspill

Studentene var jevnt godt fornøyd med kurset. Noe usikker studiestart, men etter et par uker arbeidet studentene godt med emnet. Studentevalueringene viste at studentene spesielt la vekt på verdiene av å lese og kommentere på hverandres tekster.

Ev. underveistiltak

Nettbaserte gruppeveiledning ble endret til fysiske møter mellom lærere og grupper av studenter. Rutinene for innlevering og veiledning på studentoppgaver ble gjennomgått og revidert.

Faglærers samlede vurdering,
inkl. forslag til forbedringstiltak

Et godt kurs, spesielt med tanke på det faglige innholdet, organiseringen av undervisningen og studentenes høye arbeidsinnsats. Karakternivået støtter dette inntrykket. Mappe-eksamen fungerer meget godt i forhold til emnets innhold og arbeidsmåter, men rutinene for innlevering og innhold i mappa vil bli justert noe.