MAT111 - emnerapport 2004 høst

Faglærers vurdering av gjennomføring

Praktisk gjennomføring

Oppgaver til grupper og seminar hentet i all hovedsak fra laerebok og eksamensoppgaver.  Seminaroppgavene fra samme stoff som ble gjennomgaatt i den uken, gruppeoppgaver fra uken for.

Strykprosent og frafall

279 studenter oppmeldt, 208 møtt til eksamen, antall bestått: 148.
Disse tallene er i samsvar med tidligere års resultat.
Fremmøtet på eksamen er godt over fremmøtet på forelesningene, der det sjelden var mer enn 130 - 150 studenter. 

Karakterfordeling

A: 12, B: 29, C:56, D:40, E:11 - snittkarakter C.
Denne karakterfordelingen tilsvarer tidligere års resultat.

Studieinformasjon og dokumentasjon

Opplegget med disposisjon og noe supplerende materiell paa nett og
aktivt brukt i undervisningssituasjonen fungerte stort sett bra.
Andelen av studentene som brukte disse sidene til forberedelse og
repetisjon var for lavt i begynnelsen av semesteret, og mer aktiv
markedsforing er paakrevet om det skal vaere vaerd innsatsen.  

Tilgang til relevant litteratur

OK

Faglærers vurdering av rammevilkårene

Lokaler og undervisningsutstyr

OK

Andre forhold

"Mi side" er ikke velegnet for opplegg der foreleser gaar aktivt inn med
mange innspill paa nettet; til det er kontrollen og tilgjengeligheten for daarlig.

Faglærers kommentar til student-evalueringen(e)

Metode - gjennomføring

Ingen

Oppsummering av innspill

Ingen

Ev. underveistiltak

Ingen

Faglærers samlede vurdering,
inkl. forslag til forbedringstiltak

Pensum ble i all hovedsak gjennomgaatt i samsvar med laereboken
(Adams).  Vektleggingen av stoffet var svaert ujevn: noen deler som
erfaringsmessig faller lett for studentene ble overlatt til
selvstudium, mens andre emner ble tillagt tilsvarende megen ekstra
oppmerksomhet.  Progressjonen i forste halvdel av semesteret var
vesentlig sterkere enn for siste delen.  Motivet for dette var aa
fordele studentenes innsats jevnere over semesteret.  Dette ble det
gitt gode tilbakemeldinger paa i kursevalueringen, selv om mange nok
folte det overveldende mens det hele sto paa.