HIS116 - emnerapport 2006 vår

Faglærers vurdering av gjennomføring

Praktisk gjennomføring

Det var andre gang temaet var fordypningsemne HIS116. Undervisningen ble gitt som oversiktsforelesninger på Sydneshaugen skole, Auditorium R. Foruten fagansvarlig underviste Jan Heiret og Sissel Rosland. I alt ble det gitt 13 av 14 annonserte forelesninger, da en gikk ut på grunn av sykdom. I tilknytning til hver forelesning legges det ut på nettet oversikter over anbefalt lesing, fordypningsspørsmål og forelesningsnotater. Interessen for temaet var tilfredsstillende. Mange studenter hadde registret seg, og mer enn 40 møtte også fram til eksamen. Strykprosenten var lav, og eksamensbesvarelsene holdt gjennomgående et høyt nivå. Studentene skriver bare en oppgave i løpet av seks timer, og eksamensformen gir gode studenter muligheter til å utfolde seg, noe mange også har gjort. 

Oppslutningen om undervisningen har variert, men med en klar synkende tendens utover i semesteret.  Også for HIS116 må studentene skrive en obligatorisk øvingsoppgave. Disse har en klar faglig relevans med klart utbytte for studenten og med liten administrativt og faglig belastning for instituttet. Jeg mener derfor at en bør beholde den obligatoriske øvingsoppgaven på HIS116.

Emnet har egen debattside. Den var nokså flittig brukt som opplysningsside, men mindre som debattside. Men det oppsto en heftig debatt om den politiske situasjonen i Norge like etter 1945, men det var først og fremst studenter på 250 nivå som deltok. 

Strykprosent og frafall

Se pdf-fil

Karakterfordeling

Se pdf-fil

Studieinformasjon og dokumentasjon

Informasjonsheftet på 100-nivå er oversiktelig og gir den informasjonen som studentene trenger for å orientere seg i faget. Også bruk av Kark og Mi side

Tilgang til relevant litteratur

Pensumlitteraturen finnes som bøker og et kompendium. Til tross for at alle artikler som skulle trykkes opp, ble overlevert Studia innenfor de gitte tidsrammer, var kompendiet ikke tilgjengelig ved semesterets begynnelse. En del av litteraturen var på svensk, og fra noen studenter ble det uttrykt ønske om heller å ha denne på engelsk, der det var mulig.

Faglærers vurdering av rammevilkårene

Lokaler og undervisningsutstyr

 Forelesningene er blitt holdt på Sydneshaugen skole, auditorium R. Utstyret for Power-point fungerte bare delvis.

Andre forhold



Faglærers kommentar til student-evalueringen(e)

Metode - gjennomføring



Oppsummering av innspill



Ev. underveistiltak



Faglærers samlede vurdering,
inkl. forslag til forbedringstiltak

HIS116 tiltrekker seg en god del studenter som er det grunn til å tro har en forholdsvis løs tilknytning til instituttet. Det gjør at det er vanskelig å etablere et miljø på emnet. Jeg tror at det miljøskapende arbeidet bør få større prioritet i framtida, og at instituttet må ha som mål å organisere kollokviegrupper og stimulere arbeidet i disse.