Ved bachelor utdanningen i helsefremmende ble det våren 2006 undervist i emnet HEMB100 første gang. Undervisningen har vært organisert som problem-basert læring (PBL) med bruk av studentaktive læringsformer. Emnerapporten tyder på god gjennomføring i tråd med undervisningsplanen.
Det har ikke vært stryk eller frafall i løpet av vårsemesteret, men kun 25 av 40 studenter meldte seg opp til HEMB100. Dette tyder på et stort frafall i løpet høstsemestret 2005. Det blir sentralt å klartlegge årsakene til frafall.
Resultatene på HEMB100 har vært jevnt gode. 23 av 25 studenter hadde resultater mellom C og A.
Undervisningen på Hemb100 har vært dekket av faste ansatte. To faglige ansatte og to stipendiater har fungert som gruppeveiledere.
Studentevalueringene viser at studentene opplever høyt faglig utbytte av PBL-undervisningen, og at de er godt fornøyde med kvaliteteten på PBL-veiledingen. De påpeker imidliertid mulgiheter for forbedringer i forhold a) å forkorte lengden på vignettene og b) unngå PBL-grupper med mer en 7 studenter. Det blir sentralt å opprettholde denne kvaliteten.
Med dagens ressurstilgang har det vært mulig å gjennmføre PBL som forutsatt. Undervisningsformen er imidlertid sårbar fordi, en veileder må følge gruppen over tid, og PBL krever særskilt kompetanse. Når det oppstår akkumulerte studentkull (2.semester /4.semester og 6.semester studenter inne på samme tid) er det vanskelig å tenke seg at dagen ressurssituasjon vil strekke til. Dette aktualiserer blant annet behovet for en kontinuerlig kompetanseutvikling med sikte på å øke kapasiteten for PBL-undervisning og veiledning.