BATF-HEFR - studieprogramrapport 2006 vår

Studieprogramleders vurderinger

Praktisk gjennomføring

Ved bachelor utdanningen i helsefremmende ble det våren 2006 undervist i emnet HEMB100 første gang.  Undervisningen har vært organisert som problem-basert læring (PBL) med bruk av studentaktive læringsformer. Emnerapporten tyder på god gjennomføring i tråd med undervisningsplanen. 

Strykprosent og frafall

Det har ikke vært stryk eller frafall i løpet av vårsemesteret, men kun 25 av 40 studenter meldte seg opp til HEMB100.  Dette tyder på et stort frafall i løpet høstsemestret 2005. Det blir sentralt å klartlegge årsakene til frafall.

Karakterfordeling

Resultatene på HEMB100 har vært jevnt gode. 23 av 25 studenter hadde resultater mellom C og A. 

Ressurstilgang

Undervisningen på Hemb100 har vært dekket av faste ansatte. To faglige ansatte og to stipendiater har fungert som gruppeveiledere. 

Kommentar til studentevalueringene

Studentevalueringene viser at studentene opplever høyt faglig utbytte av PBL-undervisningen, og at de er godt fornøyde med kvaliteteten på PBL-veiledingen. De påpeker imidliertid mulgiheter for forbedringer i forhold a) å forkorte lengden på vignettene og b) unngå PBL-grupper med mer en 7 studenter. Det blir sentralt å opprettholde denne kvaliteten. 

Studieinformasjon og dokumentasjon



Tilgang til relevant litteratur



Studieprogramleders samlede vurderinger,
inkl. forslag til forbedringer

Med dagens ressurstilgang har det vært mulig å gjennmføre PBL som forutsatt. Undervisningsformen er imidlertid sårbar fordi, en veileder må følge gruppen over tid, og PBL krever særskilt kompetanse.  Når det oppstår akkumulerte studentkull (2.semester /4.semester og 6.semester studenter inne på samme tid) er det vanskelig å tenke seg at dagen ressurssituasjon vil strekke til. Dette aktualiserer blant annet behovet for en kontinuerlig kompetanseutvikling med sikte på å øke kapasiteten for PBL-undervisning og veiledning.